سهشنبه، ۸ مهر ۱۴۰۴

گردگیر لاستیکی همانند یک سپر حفاظتی عمل میکند. زمانی که این قطعه به دلیل کهنگی، فشار مکانیکی یا برخورد با اجسام خارجی آسیب ببیند، ذرات آلاینده بهراحتی وارد مفصل میشوند.
برای درک بهتر، کافی است راه رفتن در هوای پر گرد و غبار را تصور کنید؛ همانطور که ذرات ریز بین دندانها حس ناخوشایندی ایجاد میکنند، ورود گرد و غبار به مفصل خودرو نیز همان اثر سایشی را دارد. این ذرات که اغلب شامل سیلیس هستند، با گریس ترکیب شده و یک خمیر سنباده مخرب ایجاد میکنند. در نتیجه:
سطوح داخلی و بلبرینگها به سرعت دچار فرسایش میشوند.
لقی مفصل افزایش پیدا میکند.
صداهای غیرعادی هنگام عبور از دستانداز شنیده میشود.
در نهایت احتمال خرابی کامل مفصل و حتی آسیب به سیستم فرمان یا تعلیق وجود دارد.
برای جلوگیری از آسیب، گریس مورد استفاده در این بخشها باید:
از نوع EP (مقاوم در برابر فشار بالا) باشد.
دارای افزودنیهای ضد سایش (AW) باشد.
مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب، بخار و رطوبت داشته باشد.
در غیر این صورت، نفوذ آب باعث کاهش روانکاری، امولسیون شدن گریس و تسریع خوردگی خواهد شد.
هر ۵ تا ۶ ماه یکبار سلامت سیستم جلوبندی و گردگیرها بررسی شود.
در صورت مشاهدهی پارگی یا خشکی گردگیر، بلافاصله تعویض شود.
از تعمیرکار بخواهید حتی اگر مفصل سالم بود، گردگیر آسیبدیده را نادیده نگیرد.
یک گردگیر سالم تنها یک قطعه لاستیکی ساده نیست؛ بلکه خط اول دفاعی در برابر سایش و خرابی مفاصل است. هزینه تعویض بهموقع این قطعه بسیار کمتر از هزینه تعمیر یا تعویض مفصلهای اصلی خواهد بود. در واقع، با تعویض گردگیر میتوانید از هزینههای چندبرابری و خرابیهای جدی در آینده جلوگیری کنید.
نویسنده : مهندس مهدی صوفی